Lelie zorggroep

Efficiënte controle in de zorg: Lelie Zorggroep digitaliseert 1.000 escalaties per maand met Power Apps

Zorg

Over Lelie Zorggroep

Lelie Zorggroep, voorheen bekend als Woonzorgunie Veluwe (WZU Veluwe), is een zorgorganisatie die ouderenzorg levert in de regio Noord-Veluwe. Met meer dan 1.000 medewerkers en vrijwilligers biedt de organisatie zorg en ondersteuning 24/7 aan cliënten in hun eigen woning, zorgwoningen of woonzorgcentra. Het doel van Lelie Zorggroep is om hun cliënten in een veilige en vertrouwde omgeving de best mogelijke zorg te bieden. Met een focus op persoonlijke aandacht en zorg op maat, streeft de organisatie ernaar om de administratieve last te verlichten, zodat zorgmedewerkers zich kunnen concentreren op de zorg voor hun cliënten.

Lelie Zorggroep worstelde met een tijdrovend en foutgevoelig proces voor het beheren van escalaties binnen hun elektronisch cliënten dossier (Nedap ONS). Het was wettelijk verplicht om alle escalaties te loggen, inzichtelijk te maken en te beoordelen. Dit gebeurde echter via handmatige processen met verschillende Microsoft-applicaties, zoals Excel en Outlook, wat leidde tot inefficiëntie, fouten en verhoogde werkdruk voor medewerkers. Zoals een van de teamleden aangaf:

“De handmatige controles en overtypen kostten veel tijd en zorgden voor onnodige fouten, terwijl we juist meer tijd wilden besteden aan de zorg zelf.”

De transformatie

In samenwerking met Sparse werd een gebruiksvriendelijke Power App ontwikkeld die het escalatieproces volledig digitaliseerde. De app integreert automatisch de Excel-export via Power Automate, herkent patronen en definities, en presenteert deze op een overzichtelijke manier. Zowel de behandelaars als de cliënten krijgen toegang tot specifieke inzichten. Bovendien worden opvallende patronen automatisch gefilterd, en ontvangen medewerkers meldingen via de app. Deze automatisering maakt de handmatige acties overbodig en zorgt ervoor dat alle activiteiten op de juiste manier worden gelogd en inzichtelijk zijn voor de juiste personen.

De implementatie van de Power App heeft geleid tot aanzienlijke tijdswinst voor de medewerkers van WZU Veluwe. Door de automatisering van handmatige controles en de centralisatie van gegevens in één app, kunnen medewerkers nu sneller en efficiënter escalaties beoordelen en afhandelen. Dit heeft niet alleen de werkdruk verlaagd, maar ook de administratieve lasten verminderd, waardoor meer tijd overblijft voor de zorg voor de cliënten. Het proces is nu veel minder foutgevoelig en biedt meer inzicht in escalaties, wat de algehele efficiëntie van de organisatie ten goede komt.

“In samenwerking met Sparse is ons probleem opgelost waardoor er ook bij ondersteunende diensten meer tijd ontstaat om het primair proces goed te ondersteunen.”

Bekijk ook deze cases

chevron_left
chevron_right

Onderpand

Direct inzicht: Onderpand versnelt verduurzaming met slimme Renovatie App
Sparse Sparse Power Box

Multilight

Van handmatige processen naar een efficiënte werkwijze: Multilight zet stappen in digitalisering met Sparse

ASN Autoschade

Van traditioneel naar toekomstgericht: ASN Autoschade transformeert met het Microsoft Power Platform
Sparse Sparse Power Box

Bouwbedrijf Van der Steeg

Van foutgevoelig handwerk naar efficiëntie: De nazorg transformatie bij Van der Steeg
Sparse Sparse Power Box

Mudde Kok Automotive

Versnellen van bedrijfsprocessen: Mudde Kok Automotive omarmt de digitalisering
Sparse Sparse Power Box

Smienk Trapliften

Van foutgevoelige Excel-berekeningen naar een Power App: Smienk Trapliften digitaliseert het berekeningsproces